Snus har nästan i alla tider varit omåttligt populärt i Sverige. Även om snusmarknaden domineras av några få etablerade varumärken så fortsätter den att utvecklas med nya smaker, portioner och innovativa produkter.
I den här artikeln tar vi en titt på snusnyheter och de största trenderna inom snus 2023. Vi kommer gå igenom allt från de mest populära smakerna till vad som är aktuellt kopplat till snus och snusande just nu.
Nu sätter vi igång!
Stora nyheter kring snusskatten
Även om detta kanske inte är någon trend inom själva snuset så skulle vi säga att det faktum att det cirkulerat en hel del nyheter kring tobaksskatten gör att denna punkt är högst aktuellt när man ska summera snustrenderna 2023.
Man kan nästan säga att året varit som en bergochdalbana när det kommer till nyheterna kring snusskatten. Skatten höjdes nämligen med 3 procent den 1 januari i år och det har sedan tidigare också varit beslutat att skatten även skulle höjas 2024.
Nyligen publicerade regeringen ett pressmeddelande som dock ändrar detta och hela dynamiken kring snusskatten. De meddelade då att de numera har som avsikt att istället sänka snusskatten med 20 procent nästa år. Detta innebär rent konkret att priset på en dosa snus förväntas att sänkas med cirka 3 kronor.
Det är dock värt att nämna att detta förslag ännu inte har lagts fram i riksdagen och att det därmed inte har gått igenom ännu. För att det ska kunna bli verklighet krävs det alltså att riksdagen ger grönt ljus till förslaget först. Regeringen har som mål att denna skattesänkning ska träda i kraft den 1 november 2024.
Vitt snus blir allt mer populärt
En fortsatt tydlig trend under 2023 är att vitt snus tar allt större steg på marknaden. Tidigare har vanligt snus med tobak dominerat marknaden. Men på senare år har efterfrågan på vitt snus utan tobak ökat markant.
Flera av de stora snusmärkena har lanserat produkter utan tobak de senaste åren. Detta för att möta den växande skaran konsumenter som föredrar smaken och känslan av vitt snus. Om man bara jämför med för några år sedan då det primärt endast fanns två varumärken (Velo och Zyn) så har utbudet numera växt till sig rejält.
År 2023 har inte varit ett undantag för denna trend, utan snarare har efterfrågan bara ökat på tobaksfritt snus bland konsumenter – i synnerhet bland de yngre åldersgrupperna mellan 18-39 år.
En anledning till denna trend kan vara att den här typen av snus ses, av vissa personer, som ett bättre alternativ ur ett hälsoperspektiv än det traditionella snuset som innehåller tobak – men med det sagt bör man ändå vara medveten om att även vitt snus utan tobak kan ha en negativ påverkan på hälsan och att all eventuell användning och konsumtion inte bör överdrivas.
Snus med spännande smaker
En tydlig trend under 2023 är en explosionsartad ökning av spännande och udda smakvarianter. Flera snusmärken har experimenterat rejält med sina smaksättningar för att locka konsumenter som är ute efter något nytt och annorlunda.
Under året har vi sett lanseringar som XQS Elderflower Extra Strong med smak av fläder och ZONE X Summer Dive Extra Strong med smak av saftig vattenmelon med ett sting av salt. Även LYFT har släppt Black Currant Strong med smak av svarta vinbär. Ytterligare en spännande nykomling är ZONE X Southern Storm Extra Strong med smak av möt Iste persika.
Dessa lanseringar visar på att det finns en efterfrågan bland konsumenter att testa nya smaker när det kommer till snusandet. Detta har i sin tur öppnat upp för tillverkare att vara mer kreativa och släppa snus med alltmer utmanande profiler.